Frukostseminarium på iProspect

Vi onlinemarknadsförare från Medieinstitutet var idag inbjudna att delta i iProspects frukostseminarium som handlade om sociala signaler, mobilannonsering och konverteringsoptimering med fokus på A/B testning. Det sades några intressanta saker som är väl värda att ha i åtanke framöver.

Sociala signaler – ökad synlighet i sökmotorer genom sociala medier

Fredrik Winberg arbetar som Online Marketing Manager på PhotoWall och pratade under seminariet om hur aktivitet och interaktion i  sociala medier påverkar resultatet i sökmotorer. Fredrik presenterade resultatet av ett test som Tasty Placement gjort för att mäta om sådan aktivitet, det vill säga likes, followers, shares etc, är signaler som Google tar tillvara på för att bedöma relevans för en given sökning. Kontentan av testet är att ja, signaler från sociala medier påverkar sökresultatet. Framför allt, hör och häpna, Google+ followers och +1:or ligger i topp för vilka signaler som påverkar sökresultatet mest enligt testet.

Att synas i mobilen – Google om mobilannonsering

Maria Lange och Erik Östberg från Google pratade om möjligheterna kring olika typer av annonsering i mobilen och vikten av att göra det utifrån lite spännande statistik kring konsumenters köpprocess och sökvanor. De nämnde bland annat följande:

  • 50% av användarna börjar sin mobilawebbsession genom att söka och att
  • Mobilsök överlag har ökat med över 400% sedan 2010.
  • 1 av 4 av det totala antalet sökningar som görs kommer från en mobiltelefon.
  • 65% börjar sin shopping på en smartphone.

Siffrorna som Erik och Maria presenterade pekar tydligt på vikten av att synas och finnas i mobilen idag, och än mer framöver.

Konverteringsoptimering genom A/B-testning

Martin Heijkenskjöld från iProspect inledde sin presentation om konverteringsoptimering genom små förändringar i en webbsidas layout och navigering med “Assume nothing, test everything”. Martin pratade främst om fördelarna med A/B testning, hur det går till och de 8 testelementen man oftast tittar på inför en eventuell förändring; Call to action, layout/design, navigation, copytext, erbjudande, kassaflöde, bilder och produktsortiment. Martin tryckte på vikten av en genomtänkt utformning av  webbsidan för att öka konverteringsgraden och sa bland annat att “det första man ser gör man” där det är viktigt att känna till vad som fångar blicken etc, något som Martin menar endast kan utläsas genom att faktiskt testa.

Tack till iProspect

Slutligen ett stort tack till iProspect för att vi studenter från Medieinstitutet fick vara med er under förmiddagen! Det var en intressant session med direkt branschåterkoppling.

About Ida Lindén