Intervju – Louise Helen Pettersson

Louise utbildade sig till digital marknadsförare och tog examen våren 2012. Hon är målmedveten och strategisk i sitt sätt att ta sig an webben och berättar bland annat själv om sitt arbete med den egna sajten som bröllopsfotograf, Wilmafoto, vilket bland annat ledde till en topplacering i Google. Idag arbetar Louise som onlinestrateg i Stockholm för Winn Hotel Group och berättar här om vad hon lärde sig under utbildningen och sina tips till nuvarande studenter.

5 snabba med Louise

Onlinemarknadsförare Louise Helen Pettersson

1. Var arbetar du idag och vilka är dina arbetsuppgifter? Hur hamnade du där?

Som onlinestrateg för hotellkoncernen Winn Hotel Group. Är ansvarig för företagets onlinenärvaro, utveckling av sajter, sökoptimering & strategiplaner långsiktigt. Var av en slump inne på Resumé och såg jobbet. Tänkte “jag kommer aldrig få det här” men fyllde i alla 150 frågor och blev en av 55 sökande.

2. Vilken kunskap/erfarenhet/insikt från utbildningen har varit till störst nytta för dig under praktik och arbetsliv?

Ensam är inte stark. För att bygga framgång på nätet måste man samarbeta och tänka som ett team. Jag tror att allt från utbildningen sammanlagt la en väldigt bra grund för just det jag jobbar med. Det är ett otroligt brett jobb grundat på mycket välbearbetade planer. Något som jag verkligen lärde mig under hela året tack vare bredden på ämnena.

3. Vilka källor (bloggar, sajter, personer etc.) använder du för att hålla dig à jour med vad som händer i branschen?

Min bästa egenskap är min förmåga att snappa upp de allra viktigaste nyheterna och diskussionerna från väldigt olika kanaler samtidigt. Det gör jag enklast genom Twitter vilket också just nu är i stort sett mitt enda sätt att hålla mig ajour med branschen. I övrigt går jag på überAW, webbdagarna och SEO-snack. Läser nästintill enbart Nikke Lindqvist och Aaron Axelssons bloggar utöver det samt tidningen Resumé.

4. Vad har du för arbetsrelaterade mål sett till en 5-årsperiod?

Om 5 år är jag chef för onlinemarknadsföringsavdelningen på huvudkontoret hos oss på Winn Hotel Group. Jag har satt mitt namn såväl som varumärket Winn på onlinekartan i Sverige.

5. Om du får ge blivande Onlinemarknadsförare ett tips eller råd inför kommande praktik och arbetsliv, vad skulle det vara?

Välj (ja, man får faktiskt välja vart man jobbar!) företag efter dina drömmar och passioner i livet. Om du brinner för det du gör och vad branschen (om du valt att jobba inhouse) sysslar med kan det inte bli annat än en win-win i slutändan. Våga stå upp för onlinevärlden och att du är nörd (om du är som jag) för det betyder ingenting annat än att du är grymt bra på det du gör, enkelt sagt. Våga tänka långsiktigt!

/ Louise

Twitter: @louisehelenp
Hemsida: louisehelen.se

__________________________________________________________________________

Tack Louise för att du ville vara med och dela med dig av dina erfarenheter! Lycka till hos Winn!

Related Posts

Lärdomar av en SEO-tävl...

Onlinemarknadsföraren Emelie Ockenström

Intervju – Emelie O...

Pontus Larsson

Intervju – Pontus L...

About Ida Lindén
  • Pingback: Onlinestrateg i Stockholm | Louise Helen Pettersson | Louise Helen Pettersson

  • Pingback: Onlinestrateg i Stockholm | Louise Helen Pettersson | Louise Helen Pettersson

  • http://twitter.com/niklasaronsson Niklas Aronsson

    Jätte bra artikel serie! Kul att se att ni har rätt inställning. Just denna biten är något jag saknar hos folk i allmänhet, och det är kul att du har den inställningen.

    “Välj (ja, man får faktiskt välja vart man jobbar!) företag efter dina drömmar och passioner i livet. Om du brinner för det du gör och vad branschen (om du valt att jobba inhouse) sysslar med kan det inte bli annat än en win-win i slutändan.”

    Det är så oerhört viktigt att inte bara sätta sig i kö på Arbetsförmedlingen och hålla tummarna. Gör research på företaget du vill jobba för, och “pitcha” sen varför de behöver dig. Det har fungerat utmärkt för mig iaf.

    • http://idalinden.se/ Ida Lindén

      Hej Niklas! Kul att du kikade förbi och tack för peppen! Alltid bra att höra sådant från folk i branschen :)