Onlinemarknadsförare – YH 200p

Utbildningen Onlinemarknadsförare vid Medieinstitutet

Programmet Onlinemarknadsförare som ges vid Medieinstitutet i Stockholm är utbildningen för dig som brinner för digitala medier och synlighet på webben. Utbildningen sträcker sig över 1 år och innehåller förutom kursblocken Marknadsföring, Webbkunskap, Affärsmannaskap & projektledning och huvudblocket Digitala Affärer även 10 veckor praktik (eller LiA, lärande i arbete som det kallas på yrkeshögskola).

Trots utbildningens nisch mot området onlinemarknadsföring är programmet ämnat att ge blivande onlinemarknadsförare en bred grund att stå på och bygga vidare på för att sedan fördjupa sin spetskompetens utifrån intresse. Programmet Onlinemarknadsförare på Medieinstitutet är således ingen renodlad SEO-utbildning eller PPC-utbildning och bör inte misstas för det utan istället en bred utbildning som ger en gedigen förståelse för hela området kring strategisk marknadsföring och synlighet på webben.

Så pluggar Onlinemarknadsförare

Utbildningen till Onlinemarknadsförare bedrivs i form av block snarare än kurser. Flera block läses också ofta parallellt då det många gånger kan vara svårt att hålla ämnena isär. Det du lär dig om sökmotoroptimering har du ofta nytta av när du planerar kampanjer i AdWords och Sociala Medier.

Innan man bestämmer sig för att söka till utbildningen bör man vara på det klara med att den, trots ett marknadsföringsfokus, är ganska tekniskt inriktad. Man bör också förstå att området onlinemarknadsföring innefattar många olika kanaler och sätt att synas på nätet, och att 1år är en ganska kort period för att lära sig allt vilket ställer höga krav på dig som student för att effektivisera tiden och ta egna initiativ till att lära dig mer på egen hand. Till antagningsåret 2013 är det dock tal om att förlänga utbildningen till 1,5 år. Det till trots är det viktigt att använda tiden till max och du bör räkna med att studera (minst) 40h i veckan.

Utbildningen bedrivs på plats i Medieinstitutets lokaler och som student har du schemalagd tid 4 dagar i veckan med föreläsningar och grupparbeten. 1 dag i veckan används för självstudier och är relativt fri att disponeras utifrån vad du behöver lägga fokus på.

Examinationer sker i form av både prov och grupparbeten med skriftliga inlämningar och muntliga presentationer. Utbildningen präglas i hög grad av gruppuppgifter och projekt vilket gör att du lär känna din klass och samtidigt utvecklas i samarbete och gruppdynamik.

Vad du får som Onlinemarknadsförare

  • Varje elev sponsras med webbhotell och domän från Binero för att kunna bygga upp sin egen site. Siten används sedan för att aktivt testa sökmotoroptimering, stärka det personliga varumärket och för att lära sig förstå hur man driver trafik.
  • Google ger varje elev möjligheten att ta Googles certifieringar Google Adwords Certificate samt Google Analytics Certificate (värde $250). Certifieringarna är av många arbetsgivare ett krav för anställning om man vill arbeta med AdWords respektive webbanalys.
  • Utbildningen erbjuder många intressanta föreläsare från branschen. Företag som iProspect, Search Integration, Carnaby, Connycom, Tradedoubler, Keybroker, Go Viral med flera föreläser inom sina respektive kompetensområden och ger samtidigt in inblick i hur de arbetar som företag.
  • Som student på Medieinstitutet får du möjlighet att besöka vissa branschseminarier och mässor.

Onlinemarknadsförare – vad arbetar man med?

Antalet titlar och benämningar på någon som arbetar under paraply-begreppet onlinemarknadsföring är otroligt många och jag kommer här att presentera några få yrkestitlarna som du som student kan få efter utbildningen till Onlinemarknadsförare:

  • Online Promotion Manager
  • Social Media Manager
  • Digital Content Manager
  • SEO-manager
  • Search strategist
  • PPC-manager
  • Online Marketing Coordinator
  • Webbredaktör
  • Site Manager
  • Digital Campaign Manager
  • Webbanalytiker
  • Affiliate Coordinator
  • Konverteringsoptimerare
  • SEM-manager
  • Digital Brand Manager
  • Online Communications Manager

Related Posts

Onlinemarknadsföraren Emelie Ockenström

Intervju – Emelie O...

Lärdomar av en SEO-tävl...

Werner Töniste

Intervju – Werner T...

About Ida Lindén