Ida Lindén – onlinenärvaro (del 1)

Jag har precis börjat min utbildning på Medieinstitutet där jag är 1 av 31 unga, duktiga och drivna människor som alla jobbar mot att bli framgångsrika onlinemarknadsförare. Ska man jobba med synlighet och marknadsföring online, är det då inte på sin plats att först se över sin egen onlinenärvaro? Jag menar, ska inte skomakarens barn ha torrt på fötterna? Det är åtminstone en bra början och precis vad jag ska göra nu.

Syftet med att utvärdera min egen digitala synlighet är dels för att tydliggöra var förbättringar kan göras för att ta mer plats, dels för att ha något att jämföra framtida resultat mot. Målet är självklart att toppa sökresultatet för “Ida Lindén” och finnas representerad med profilsidor strax under. För är det inte så, att finns man inte online så finns man inte alls?

Vad som följer är således en kort sammanställning av nuläget online för Ida Lindén.

Nuläge

Sökmotorsynlighet

Jag började med det absolut mest uppenbara; jag googlade mig själv. Jag googlade både “Ida Lindén” och “Ida Linden”, och här nedan är resultatet.

Ida Lindén på Google 2012-09-03Ida Linden på Google 2012-09-03

Ida Lindén, 2012-09-03                   Ida Linden, 2012-09-03

På sökningen “Ida Lindén” finns jag representerad i sökresultatet med dels min LinkedIn-profil, dels en mycket gammal och inaktiv användare jag har på Bollnäsbloggen.se (som jag faktiskt glömt bort att jag hade), där jag rankar #7 respektive #10. Twitter lyser med sin frånvaro. Facebook lyser med sin frånvaro. Däremot på sökningen “Ida Linden” dyker plötsligt Facebook upp på #3. Det faktum att jag stavat mitt efternamn utan accent på min Facebook-profil genom åren har uppenbarligen påverkat min egen ranking ganska kraftigt, en detalj jag inte ens reflekterat över tidigare. Bildsöket visar någon enstaka profilbild, inte särskilt mycket att hänga i gran’.

Konkurrenter i SERP:en

Toppar sökresultatet på “Ida Lindén” gör idag några mindre, privata bloggar, bland annat bloggen Oh shit it’s Monday som hostas på Myshowroom, men även profilsidor för Facebook, Twitter och LinkedIn för andra med samma namn, samt en Eniro-sida.

Ida Lindén i sociala medier då?

Ja, Facebooken är ju aktiv. Likaså min LinkedIn-profil, eller åtminstone uppdaterad. Twitterkontot @idalinden har faktiskt funnits i ganska många år, men jag behöver väl knappast tillägga att den mest legat och dammat med stadiga 20 followers och lika många tweets. Jag har ett konto hos Google+ också, men där händer det inte mycket heller. And that’s about it. Eller vänta, Instagram också naturligtvis med @annaidalinden. Icke att förglömma!

Sammanfattning av Ida Lindéns digitala närvaro

Av vad som går att hitta om mig på nätet finns ingenting att skämmas för, men heller inte något att skryta med. Konkurrensen i sökresultatet är låg, det är bara att köra, och det finns massor att göra för att stärka mitt personliga varumärke på nätet.

Att göra:

  • Aktivera Google+ profil
  • Rulla igång hemsida + blogg
  • Twittra mera
  • Länka samman allt.
  • Våga synas.

 

Följ utvecklingen mot ett synligare Ida Lindén!

 

 

Related Posts

Coop's instore sales promotion

Coop – så vårdar ...

About Ida Lindén