Pontus Karlsson – SEO för E-handlare

Pontus Karlsson

Under det gångna året har jag haft förmånen att lära känna många intressanta yrkesverksamma i onlinevärlden – Pontus Karlsson är en av dem. Pontus arbetar med SEO för E-handlare och har så gjort de senaste 1.5 åren. Trots sin unga ålder har Pontus skaffat sig en god förståelse för sökmotoroptimering och utmaningarna som E-handlare tampas med för att skapa hållbara affärer på webben. Intresset för sökmotoroptimering började redan under gymnasietiden och har tagit honom dit där han är idag genom stort engagemang, driv och vilja att hela tiden lära sig mer.

Pontus är en riktigt skön prick och för er som inte redan känner honom, här är chansen att få ta del av vem denne unge man är.

 

Hur ser din bakgrund ut och hur kom det sig att du började med SEO?

Under gymnasiet runt 2006-2007 gick jag i samma klass som en viss
Anton “Agaton” Johansson som många av er känner igen. Han byggde en
del affiliatesajter då och visade mig möjligheten att tjäna några
extra kronor vid sidan av skolan. Jag byggde upp ett antal resesajter
var av en del rankade ganska bra och jag började intressera mig
ordentligt för SEO, eftersom jag såg att sökmotorerna eller i detta
fall Google kunde generera väldigt mycket trafik. Under åren i
gymnasiet byggde vi även en sajt vid namn vinnarodds som rankade
väldigt bra i spelsegmentet innan den blev hackad och konkurrensen i
spelsegmentet blev tuffare. Under högskolestudierna tog jag upp
intresset igen och börja läsa allt mer SEO och försökte väva in
SEO-tänket i projekten i skolan och försökte även dela med mig av den
kunskap jag hade till mina studiekamrater. Det var först när jag fick
mitt första jobb i SEO-branschen hos Stefan Svensson på SearchMe som
jag blev skolad av någon som varit med i branschen ett tag och arbetat
med många intressanta projekt som jag fick möjligheten att utvecklas
inom SEO. Tiden på SearchMe har givit mig möjligheten att utvecklas på
alla plan när det gäller SEO. Jag har även fått möjligheten att bli
visad många olika branscher och strategier även om vi mestadels
arbetar med E-handlare av olika storlek.

Vad i att arbeta med Internet tycker du är roligast och mest
inspirerande? Vad är svårast? 

Det som är roligast och mest inspirerande är möjligheten till
kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring som kan nå ut till en
väldigt stor del av befolkningen, både i Sverige och internationellt.
Att kunderna ännu inte förstår vilka möjligheter som finns i kanalerna
online.

Vilken är din största lärdom från tidigare arbeten? 

Du måste testa för att lära dig.

Vad behöver E-handlare fokusera på för att lyckas under 2013? 

Jag tror e-handlare kommer behöva fokusera mer på rätt trafik och inte
bara mycket trafik. Det kommer troligen bli allt viktigare att skapa
sig ett starkt varumärke offline med t.ex. TV och mouth-to-mouth samt
kanske även print för att skapa mer förtroende. Personligen tror jag
även att snabba leveranser och lägsta pris kommer vara två viktiga
delar om man ska lyckas som e-handlare.

Vilka är dina personliga utmaningar inför framtiden? vad gör du om 3 år? 

Jag hoppas kunna fortsätta utvecklas i sökbranschen och hoppas sitta
på ett intressant företag med väldigt nöjda kunder om 3 år.

____________________________________________________________________________

Tack Pontus för din tid och dina svar! Det är alltid intressant att höra olika människors bakgrunder och inspirerande karriärvägar. Lycka till i fortsättningen!

Snacka med Pontus?
Han finns på Twitter som @pontuskarlssons 

 

 

About Ida Lindén